להכניס את החוץ
במדינה ים תיכונית כמו שלנו האור הטבעי הוא נכס, משאב שיש לנצלו ביום יום. אנו הישראלים מבינים עד כמה האור הטבעי משמעותי ורוצים למקסם את ניצולו. אור טבעי משמעותו בית מואר, אנשים שמחים, ובתים ששוויים עולה.
בשנים האחרונות הולך ומתחזק הצורך בטשטוש הגבולות בין הפנים לחוץ בבית. כתוצאה מכך המפתחים, שמכניסים הרבה אור, הולכים וגדלים. אדריכלים, מעצבים ובעלי המקצוע השונים מחפשים פתרונות לביקוש שהולך וגובר למפתחים הגדולים, רחבים ושטופי שמש שמשפיעים על ערך הבית. מה הן המגמות בשוק, האם שיפוץ הבית בישראל התייקר כתוצאה מהמגמה ומה הן האפשרויות העומדות בפניכם?
ינון בן דוד, הבעלים של משרד אדריכלות ועיצוב פנים המתמחה בתכנון חכם המתחשב בתנאי השטח, הכנסת החוץ לפנים הבית וטשטוש הגבולות ביניהם, מסביר על ההעדפות של הלקוחות, לדבריו ״ חלונות ומפתחים גדולים מכניסים את הטבע הביתה. ישראלים אוהבים שהבית שלהם מואר ולמען האמת עדיין לא נתקלתי בלקוח שאמר לי לא לעשות מפתחים גדולים. יש על זה הסכמה ברורה – כולם אוהבים בית מואר״.
מוסיף ינון כי "היום בכל הסגנונות נרצה להכניס את החוץ והאור בצורה נכונה הביתה. התפקיד שלנו – לדעת להתאים את המפתחים בצורה הכי טובה שיש ולשחק תוך ניצול מקסימאלי עם השמש״.
קובי חליפה, הבעלים ומנהל השיווק של "ארטפרו" המתמחה בחלונות בלגיים, מסכים כי יש כאן טרנד שהולך ומתחזק ככל שהשנים עוברות: "המפתחים גדלים לאורך השנים. אם פעם 80 מ"ר של מפתחים לבית היו בגדר הסטנדרט. היום אנחנו מגיעים ל-100 ואפילו 200 מ"ר של מפתחים. כולם רוצים להרגיש את החוץ גם כאשר הם שוהים בבית".
בהתייחס לגודל המפתחים, מסביר בן דוד כי "מה שקובע את הגודל זה קודם כל התקציב, כי החלונות הם אחד האלמנטים הכי יקרים בבית וחלק גדול מהתקציב מופנה אליהם. ככל שהחלונות גדולים יותר, כך העלות שלהם גבוהה יותר ולכן התקציב משפיע על גודל המפתחים".
חליפה מסכים ומסביר שבסופו של דבר ההשקעה משתלמת: "ככל שהמפתחים גדולים יותר ומשתלבים עם הנוף עם מינימום פגיעה בו כך עולה ערכו של הבית. הישראלים אוהבים אור בבית ומעדיפים בתים פתוחים ומוארים ככל האפשר", הוא מסביר ואף נותן דוגמא מאחד הפרויקטים בהם לקח חלק בישוב קדימה, "לפני ארבע שנים בנינו מספר בתים בישוב קדימה ובזכות המפתחים הגדולים והמוארים, הבתים נמכרו בעלות של מיליון ש"ח יותר מערכם בשוק".
היום ניתן לראות שהלקוחות הישראלים משקיעים יותר במפתחים עצמם ולהערכתו של חליפה מדובר בעלייה של 25 אחוזים בהשקעה הכספית הכוללת את עיצובם, תכנונם ובנייתם. מה שמשפיע על עלות המפתחים, מעבר לגודלם, הוא בחירת חומר הגלם לפרופיל שמקיף ומחלק את המפתחים, שלרוב מיוצר מברזל או אלומיניום.
לכל אחד מהחומרים, יש יתרונות וחסרונות וצריך לשקול כל אחד מהם בזמן תהליך התכנון והעיצוב. חליפה מסביר כי "ברזל הוא חומר מאוד דק, אך עם זאת מאוד חזק, מה שמאפשר ייצור של מפתחים מאוד גדולים בעלי עיצוב מינימליסטי, עם כמה שפחות חלוקה של הזכוכיות – מה שמתכתב עם המגמה העיצובית שרק הולכת ומתחזקת בשנים האחרונות של מפתחי זכוכית גדולים, רחבים ומאורים ככל האפשר".
בנוסף זהו חומר שניתן לצבוע אותו בכל צבע ולכן כשאנחנו מעצבים ללקוח, אנחנו משתמשים בצבעים שעוזרים בחיבור בין הפנים לחוץ ומותאמים לסגנון העיצובי של הפרוייקט וכך תיווצר סינרגיה הרמונית בין החללים".
"לעומת הברזל", ממשיך ומסביר חליפה, "אלומיניום הוא חומר פחות חזק ולכן בשימוש במפתחים, הפרופיל שלהם יהיה עבה יותר לעומת ברזל, דבר שמוביל ליותר בולטות החומר ופחות טשטוש הגבולות".
ומה לגבי השוני בעלויות? "בעבר האלומיניום היה משמעותית הרבה יותר זול מברזל ולמעשה בהתחלה עלותו הייתה מסתכמת בחצי מעלות הברזל. עם השנים גם תעשיית האלומיניום התפתחה והיא מספקת פתרונות יותר חזקים ואסתטיים למפתחים גדולים, וכך לאט לאט הפער העלות בין שני החומרים הצטמצם. כיום עלות האלומיניום עומדת על 70-80 אחוז מעלות הברזל", אומר חליפה.
שיקול נוסף לדבריו של בן דוד הוא הרצון לייצר מבטחים בטוחים וכאלו המעניקים גם בפרטיות: "אנשים רוצים ביטחון בבית שלהם ובסופו של דבר גם רוצים מקום אינטימי ושקט בבית ולפעמים מפתחים גדולים יכולים להיות יותר מידי עבור לקוחות. אבל לכל דבר יש פתרונות. זה תלוי במיקום של החלונות או בגובה שלהם. למשל במקום חשוף אפשר למקם את החלון למעלה וככה נכנס אור ואוויר אבל יש פרטיות בחדר. גם מבחינת ביטחון יש פתרונות של אזעקות ותריסים".