תכנון המושפע מפרקטיקה ואומנות ויצירת איזונים בין ממדים, מסות, ונפחים הם רק חלק מהנדבכים המאפיינים את חתימת ידו של האדריכל רון שפיגל. מי שהיה תלמידו של אחד מגדולי האדריכלים בישראל, סעדיה מנדל, ועבד בתחילת דרכו במשרדו, אמון על שלל פרויקטים מעוררי השראה, פרטיים וציבוריים כאחד. והכל התחיל בגיל 6 כשהפך בין לילה לאיש המשק של הבית עת פטירת אביו.
"מה תרצה לעשות כשתהיה גדול?" היא שאלה שכל ילד בארץ מכיר, אך רק מעטים מהם באמת יודעים את התשובה ומטווים לעצמם דרך בגיל כה צעיר. המקרה של האדריכל רון שפיגל הוא בהחלט יוצא דופן. הוא התייתם מאביו כבר בגיל 6 וכבן הבכור הפך כהגדרתו לאיש משק אחראי שדאג לתחזוקת הבית ותקינותו. "בסביבות גיל 10 אמא החליטה להוסיף קומה נוספת, הייתי שותף מלא לתכנון, הקפדתי להתייצב לפיקוחים וזאת היתה בדיוק הנקודה בה ידעתי במה ארצה לעסוק בעתיד", הוא מספר.
בתיכון הוא למד במגמת אדריכלות ומיד עם חזרתו מהטיול הגדול שאחרי הצבא נרשם לפקולטה לאדריכלות באריאל, שם פגש את סעדיה מנדל, אחד מגדולי האדריכלים בישראל שנפטר בשנה שעברה. "הוא היה איש מקצוע פנומנלי", מספר עליו שפיגל. "עם סיום הלימודים התחלתי לעבוד במשרד שלו 3 שנים וחצי נוספות ואני יכול להעיד עליו שמדובר באדם ובאיש מקצוע משכמו ומעלה שראה בהומניות ערך עליון. הוא דאג לתפור כל פרויקט על פי מידותיו של האדם שעמד מולו אחרי שדאג להכיר אותו ואת נבכי נפשו, כל פרט נוצר מתוך כוונה יתרה ורק אחרי שנבחן 10 פעמים. קראנו לו מנדל 9000 (על משקל 9000 ISO ), איש שמונע מיושרה ועקרונות".
ב-2007 יצא שפיגל לדרך עצמאית ופתח משרד שדוגל ביצירת מערכת קשרים מושכלת, איכותית ולמעשה בלתי נפרדת בין ארכיטקטורה לעיצוב הפנים. "מאז ומתמיד אני מגדיר את עצמי כאדם פרקטי ואנליטי ובד בבד כאומן. ארכיטקטורה הוא אחד המקצועות הבודדים שמקשרים בין פרקטיקה לאומנות ומאפשרים ליצור תהליכים ותוצרים גדולים ורבי משמעות בתוך כך, אני מאמין שבאדריכלות ובעיצוב אין קשה, אלא מאתגר וסביר שאם הייתי מקבל בכל פרויקט נתונים זהים כמו תקציב, מגרש וכיוב' סביר להניח שלא הייתי ממריא לשום מקום", הוא מסביר.
בשיחה עמו שפיגל מקביל את האדריכלות לפיסול, אך מדגיש כי היא מעשית הרבה יותר. "הרציונל הוא לגבש אוסף של רעיונות ולהביא אותם לידי מימוש, בדרך לשם צריך להתמודד עם אתגרים כמו תהליכי רישוי, תקציבים ורצונות שונים של לקוחות ואם אנחנו כאנשי מקצוע ונותני שירות לא בקיאים בסוגיות אלה עד תום, רעיונות נפלאים יכולים פשוט להתמוסס וחבל. ידע ושליטה בנדבכים השונים מאפשרים למצוא פתרונות כמעט להכל".
כיום מתמחה משרדו של שפיגל בתכנון ובעיצוב של בתים פרטיים, בתי מגורים, דירות פאר, מבני מסחר, מבני תעשייה וחוות סוסים שהפכו בשנים האחרונות להתמחות בפני עצמה. "העשייה במשרד מתחלקת די 50/50 בין בניה פרטית ויזמית", הוא מסביר. "לצד בניה פרטית אני וצוות המשרד עוסקים בפרויקטי מגורים כולל פרויקטי תמ"א 38, בניני בוטיק וכיוב'. בשנתיים האחרונות התחלנו לעסוק ביזמות אדריכלית במסגרתה אנו חוברים לדיירים בבניינים המיועדים לתמ"א ופינוי בינוי ותופרים, יחד איתם, את התכנון הכי אפקטיבי ונכון לצרכיהם, עוד בטרם נכנס היזם לתמונה. כך אנחנו יוצרים עבורם את סביבת המגורים האולטימטיבית שעונה עצ צרכיהם ומאוויהם, עם מפרט טכני גבוה שהם קובעים והיזם והקבלן מחויבים למעשה לעבוד על פי החלטותיהם הבלעדית. פרט לכך, אנחנו חוברים ליזמים ומתכננים עבורם בניה נמוכת קומה שמיועדת להשקעה, בסטנדרט גבוה".
כשנשאל שפיגל כיצד הוא מגדיר את סגונונו הוא מסביר כי, "קשה מאוד להגדיר כי למרות שבמסגרת עבודתו של אדריכל מתגבגם סגנון שמאפיין את חתימת ידו, יחד עם זאת אני מתכנן כל בית עבור אדם ספציפי שמה שיתאים לו. לקנות חליפה בחנות יכולה לגרום לך להראות לא רע, אבל לתפור חליפה המותאמת במדויק על פי מידותך תוביל לתוצאה איכותית בהרבה. לאגו אין מקום במקצוע שלנו, הלקוח צריך להרגיש שלקח חלק משמעותי בתכנון הבית שלו. יחד עם זאת, באופן טבעי, ניתן לזהות את הפרויקטים שלי, שיש בינהם קו מקשר- שילוב בין חומר וקור, קווים ישרים, מפתחים גדולים, פרגולות מרחבות ולצד שימוש בבטון, שימוש באלמנטים מעץ שמכניסים מימד של חום ותורמים ליצירת מראה אקלקטי עשיר".