עליזה מנור – מתווכי הנדל"ן במגרש משלהם
ללא ארגון גג, עם סטיגמות וחותמות לא תמיד מחמיאות... מגזין הבלוק מציג וחושף את הצד האחר, המקצועי ובעיקר נותן במה! ארגון גג כן יקום בקרוב, אבל עד אז... קבלו אותם: מתווכים שמנהלים קריירה ביד רמה ולא מתפשרים על מקצועיות. ראיון בליגה אחרת...
עליזה מנור, הבעלים ומנכ"לית של חברת שיווק הנדל"ן "מנור פרויקטים", המשווקת ומלווה פרויקטים מסחריים בכל רחבי הארץ. היא החלה דרכה כמנכ"לית של מספר קניונים ביניהם סמנכ"לית כספים בקניון עזריאלי הנגב, מנכ"לית קניון באשדוד ומנכ"לית מתחם ביג ב"ש. בעיר באר-שבע רשומים לזכותה מהלכים עסקיים משמעותיים והיא ליוותה כמעט את כל המתחמים שקמו במהלך השנים.
בימים אלו מנור אחראית על שיווק מתחם סינמה סיטי בבאר שבע, מתחמים מסחריים במקומות אסטרטגיים של חברת "אביסרור משה ובניו" בעיר באר שבע וביניהם כל שטחי המסחר שיוקמו ב"שכונת הפארק" החדשה ההולכת ומוקמת במבואה המזרחית של העיר, שותפה לאכלוס מתחם "דיזיין פלוס" של חברת שיכון ובינוי ועוד. מנור פעילה ציבורית ומשמשת כיו"ר אגודת ידידי תיאטרון באר-שבע המחברת בין קהילה, תרבות ועסקים וחברת הוועד המנהל של התיאטרון.
עליזה מנור מתגוררת בעומר, אמא ל 3- בנות: אלה, ספיר ונעה. "התחלתי את קריירת ניהול הקניונים בשנת 1990 ובשנת 2001 הקמתי את החברה אותה אני מובילה עד היום". החברה פועלת בכל הארץ ומייעצת פעמים ליזמים המבקשים לבחון בניית קניונים בחו"ל. מנור פרויקטים מלווה את היזם משלב תכנון הפרויקט, קבלת ההחלטה על סוג ואופי המרכז המסחרי, האם יהיה פתוח, סגור, לייף סטייל או מרכז אורבני. התמחות נוספת של מנור הינה הפיכה ושינוי מרכז מסחרי / קניון מתמהיל אחד לתמהיל אחר ושמה הולך לפניה בנישה זו.
- איך הגעת לתפקיד המיועד?
עם סיום תפקידי כמנכ"לית ביג באר שבע החלטתי שהגיע הזמן לעשות ל"ביתי" ומפה לאוזן הגיע אלי יזם שברשותו קרקע שעליה ביקש להקים מרכז מסחרי. ליוויתי אותו משלב התכנון, קבלת ההיתרים מול רשויות התכנון והרשות המקומית, בניית קונספט המתחם ושיווק השטחים לרשתות ארציות. המתחם נחל הצלחה גדולה ובעל המתחם מכר אותו בתשואה מצוינת. השוכרים היו AAA – בנק, קופת חולים ועוד, החוזים היו לתקופות ארוכות והפרויקט שגשג. זו היתה תחילת הדרך ומשם החלו פניות של יזמים ופרויקטים שהביאו אותי עד הלום.
- מהם האתגרים שעברת ועוברת בדרך?
האתגרים המשמעותיים בתחום שלי הם לקחת פרויקט קשה עד בלתי אפשרי ולהפוך אותו לפרויקט מוצלח. בתקופה בה קיימים עודף שטחי מסחר בכל עיר מרכזית ההתמודדות קשה יותר בשיווק מרכזים חדשים. יחד עם זאת המתחמים בפריפרייה ובשכונות המגורים בהם שטחי המסחר נמוכים לנפש תפסו תאוצה וכיום הם המבוקשים ביותר בקרב היזמים והרשתות.
חברת "מנור פרויקטים" מלווה יזמים וחברות ומשווקת בין היתר את:
- שיכון ובינוי נדל"ן להם שיווקנו את קניון "עיר ימים" בנתניה ומתחם ה"דיזיין פלוס" בבאר שבע.
- חברת י.ח. דמרי משווקים את "סינמה סיטי" באר שבע ופאוור סנטר בעיר דימונה.
- לחברת "פרץ בוני הנגב" מסיימים בימים אלו לשווק מתחם מסחר י בבאר שבע.
- מלווים את קבוצת "חצי חינם" שלהם קניון שרונים, בו יחד עם אור קופרלי המנכ"ל והבעלים עשינו שינויים דרמטיים והפכנו את הקניון, שהינו אחד הקניונים היפים והמתוחזקים ברמה הגבוהה ביותר בארץ, מאוכלס בשוכרים מצויינים של כל הרשתות המובילות בארץ. יצרנו שם מתחם מסעדות-שף כגון "שגב קיטשן גרדן", "אסיה מוניקה" המושכות קהלים מכל ישובי השרון.
- עובדים עם הקבוצות הגדולות כגון "עזריאלי", "ביג", "מליסרון", "מבנה" ועוד ומייצגים מולם רשתות המעוניינות להיכנס לקניונים שבבעלותם, ומנגד אנו מלווים רשתות ארציות המעוניינות להתרחב בקניונים, בהם יש לנו יתרון אל מול אחרים.
"בנדל"ן מסחרי לא נראה בשנים הקרובות התחלה של מגה פרויקטים. הערים הגדולות רוויות בקניונים גדולים מסוגים ותמהילים שונים והיום ההשקעות הסקסיות והמעניינות ביותר הינם "המרכזים השכונתיים". הקבוצות הגדולות זיהו את הפוטנציאל הקיים בביסוס מרכזים כאלו וזהו הדבר החם היום בעולם הנדל"ן המסחרי. משפחה ממוצעת בה שני בני הזוג עובדים מרבית שעות היום ומפתחים קריירה, בזמן המועט שנותר להם מחפשים שליד הבית יהיה להם זמין הירקן האיכותי, הסופרמרקט השכונתי, המרפאה, הספר ובית הקפה, והמרכז המסחרי הקטן והפונקציונאלי מספק להם את הנדרש. לקניות הגדולות וה"שופינג" הם יסעו לקניון האזורי בעיר".
- איך תהליך השיווק שלך עובד? בכל זאת להוביל רשת מוכרת לקחת חלק באחד ממרכזי המסחר זה לא פשוט… מה השיטה שלך?
תהליך השיווק שלנו מתחיל בקשר עם היזם, בבחירת אדריכל הפרויקט ובישיבות תכנון אינטנסיביות עם כל יעדי הפרויקט. אני מביאה את נסיוני רב השנים כמנהלת קניון שיודעת מהן הדרישות לניהול קניון מרגע שנפתח לקהל, הן מההיבט השיווקי והן מההיבט התפעולי היעיל כדי שחברת הניהול לא תהיה גרעונית. יש חשיבות מכרעת בתכנון פונקציונאלי נכון של מרכז מסחרי למקם את הכניסות והיציאות באופן נכון, למקם את הדרגנועים והמעליות באופן שזרימת הלקוחות תהיה אפקטיבית ותגרום לחשיפה מקסימלית של החנויות. בניית תמהיל הקניון/ המרכז המסחרי באופן מדויק הינו הגורם העיקרי להצלחת המתחם המסחרי.