אור גדול מאיר הכל
לרגל החורף שהגיע, ורגע לפני חג האורים, קבלו טיפים מעולים להאיר את סביבת המגורים שלך גם כשבחוץ קר, אפל וגשום
תאורה מלאכותית היתה ונותרה הפתרון המושלם להתמודד עם האתגר שניצב בפנינו בעונות הקרות והודות לטכנולוגיות חדשות, גאדג'טים ותכנון יצירתי ניתן לחולל שינוי גדול גם אם ממש אין כוונה להתחיל בקרוב שיפוץ משמעותי.
"משחר ההיסטוריה אור שימש אותנו כמקור לפתרון בעיות והוא ללא ספק משפיע על הלך הרוח שלנו בני האנוש", כך לדברי בנג'מין הרשטיין, יועץ תאורה בחברת לייט אין. "ברגע שאנחנו חשופים להארה בעוצמה גבוהה אנחנו נוטים להפוך לעצבניים ולחלופין, מרחבים חשוכים יכולים בקלות להוריד את מפלס האנרגיה ולהכניס חלק מאיתנו למלנכוליה נקודתית. אור משפיע עלינו פסיכולוגית יותר ממה שאנחנו מבינים ולכן מומלץ מאוד לתכנן כמה שיותר תרחישי הארה כך שתהיה לנו שליטה מלאה על האווירה שהחדר ישדר בכל תרחיש. הנטייה כיום היא לעבוד עם מערכות תאורה שמספקות מגוון רחב של אפשרויות, ועם נורות לד שעברו אבולוציה ממשית וכיום, יותר מאי פעם, הן חסכוניות וידידותיות לסביבה, אינן מסנוורות ופועלות באפקטיביות הרבה מאוד שנים".
לדברי הורנשטיין, התאורה מהווה חלק בלתי נפרד מהעיצוב כשהדגש הוא להימנע מיצירת סטים ולעבור עם גופי אקלקטיים שייצרו בכל אזור את סיפור הנכון עבורו. "אלה יכולים להיות גופי טכניים נסתרים מהעין, שהם כמו בושם שלא בדיוק מבינים מאיפה הוא בא אבל האימפקט שהוא מעורר בהחלט מעורר ומרגש", הוא מסביר. "כל אזור הארה והגופים שנבחרו עבורו צריכים להיות מנומקים ולהתייחס לפונקציות שנרצה להעצים את נוכחותם או לחילופין לטשטש אותם. כך למשל אלומה שתיתן דגש לתמונה או לפסל או תאורה מעוצבת שנאמנה לסגנון הנתון- מהקלאסי, דרך המודרני ועד לתעשייתי. בשורה התחתונה, שוק התאורה כ"כ מתקדם ואין ממש חוקים. החוכמה היא לדעת לשלב בין תאורה ארכיטקטונית שתורמת לאווירה ופותרת לנו את אתגר העדר האור הטבעי לבין תאורה דקורטיבית שמכתיבה או תורמת לשפה עיצובית. בפועל ניתן לייצר אפקט גדול גם על ידי מוצרים די סטנדרטים שקולעים לתקציב".
"ניקח כדוגמא את הסלון, אחד החדרים השמישים ביותר, וודאי בחורפים, שם נכון לייצר מספר תרחישי הארה שיתרמו מאוד לאווירה נעימה ומכילה בכל סיטואציה ותרחיש: שילוב מושכל בין מנורות קיר, תליה ועמידה יאפשרו מצבים שונים של הדלקות וייצרו עוצמות שונות של הארה בזוויות שונות של החלל. ניתן לייצר בעזרתן אפקטים שונים, כל עוד מקפידים להשתמש בנורות שמדמות אור יום טבעי, כזה שמנטרל שטיפת אור מלאה ממש כמו בטבע, הרי גם בימים שמשיים יש צל ועננים. בתוך כך, למרות שהאור הטבעי אצלנו בארץ נחשב למיטבי, עדיין, כשחוזרים הביתה אנחנו לאו דווקא רוצים לדמות אחד לאחד את עוצמת האור שחווינו בחוץ והשאיפה היא להרגיש שחזרנו למבצר הפרטי, הריגשי והאינטימי. לכן, חשוב לבחור לפחות בחלק מהמקרים בגופי תאורה ומנורות עם דימרים שיאפשרו לנו לשלוט בעוצמת האור וייסעו מאוד בהעצמת התחושה האינטימית שמשנה מקצה לקצה את האינטראקציות, התקשורת והתחושות שאנחנו חשים בשורה התחתונה, בכוחה של תאורה לקבוע אווירה וכשהיא מתוכננת נכון התרומה שלה לווייבים שנרגיש היא מאוד עוצמתית, יותר מפריטים ורהיטים, יפים ומרשימים ככל שיהיו".
"במטבח, שהוא אזור נוסף בבית שאנחנו מרבים לבלות בו בחורפים, התאורה הנכונה שונה בתכלית מזו שבה נשתמש בסלון או בחדרי השינה מכיוון שזהו אזור עבודה פעיל וככזה נדרשת בו הארה מדויקת של האובייקטים שאנחנו חותכים, מתבלים או מבשלים", אומר הרנשטיין. זהו אחד המקומות בבית בהם חשוב לתכנן נקודות חשמל מראש, שמתייחסות לאלמנטים הספציפיים וייצרו הארה טכנית ממוקדת. ההמלצה היא להתקין גוף צמוד תקרה גדול במרכז החלל שיאיר היטב את משטחי העבודה. לחילופין אפשר לעבוד עם פרופיל תאורה או עם פס מגנטי בייצור לפי מידה ובהתייחס למידות של החדר הנתון ".
בפרט בחדרי השינה, שהם האזור האינטימי ביותר בבתים שלנו, נדרשים תרחישי אור שונים: "כמובן שחשוב לייצר הארה צמודת תקרה פרקטית, אבל את האווירה יקבעו דווקא מנורות עמידה, שולחן או קיר עם הדלקות נפרדות וכמובן גם נרות שיש להם קסם משלהם". אומר הרשטיין ומוסיף כי, "הארה נכונה של כל חלל משפיעה על הנוחות, על איכות החיים, ובחלק מהמקרים היא גם מייתרת את הצורך להתאמץ. אם לא נתכנן הארה נכונה באזור של עמדת עבודה למשל, העיניים שלנו יתאמצו שלא לצורך. דוגמה לכך הם חדרי הרחצה, שם נדרשת תאורה שמופנית לאזור הפנים ותאפשר לנו להתאפר או להתגלח בקלות וביעילות".