קרוב רחוק
אדריכלות, תכנון ועיצוב ReMa אדריכלות – מרינה רכטר-רובינשטיין
צילום עמית גושר
זה לא סוד שמאז נכנס האינטרנט לחיינו העולם הפך לכפר גלובלי אחד קטן. עסקים נעשים משני קצוות האוקיינוס, עשרות אלפי חבילות עושות את דרכן מידי יום לישראל מכל העולם ולאחרונה הולכת וגוברת מגמה של עיצוב הבית בשלט רחוק כשהמעצב נמצא כאן ובעלי הבית הרחק הרחק מכאן. כך גם בבית הממוקם באחת מערי השרון אותו אותו עיצבה מעצבת הפנים קרן גנס.
אחרי שנים של מגורים בארה"ב החליטו בני הזוג (בשנות ה-30 לחייהם) ושלושת ילדיהם לחזור ארצה. חודשים ספורים לפני שובם הם רכשו בית חדש באחת מערי השרון אותו שיוו להפוך למרחב מגורים חמים, משפחתי, מלוכד ואותנטי.
לטובת העניין הם פנו למעצבת הפנים קרן גנס שתכננת את העמדת הריהוט, שינתה בהתאם את מיקומי התאורה, תכננה עבורם את המטבח החדש, חלק גדול מפירטי הריהוט והיתה אמונה כמובן על בחירת הפריטים וההלבשה. "תהליך העבודה היה פורה, ייחודי ומאתגר שכן נעשה בשלט רחוק ובאילוצי זמן", מסבירה גנס. "בניגוד למרבית המקרים בהם המעצב רואה וחש את הפריטים לפני שהוא בוחר, את הפריטים עבור הבית הזה איתרתי באתרים אמריקאים אותם ליקטו בני הזוג בחו"ל והובילו אותם ארצה במכולה. חשוב היה להם להכניס לבית החדש משב רוח בינלאומי וקוסמופוליטי ולהתנתק מהסגנון האמריקאי שליווה אותם במשך השנים. לטובת העניין קבענו פגישות סקייפ פעמיים בשבוע. ברגע שסוכמה תכנית מערך הריהוט ונסגר תכנון המטבח החדש ביצעתי רשימה מפורטת של הפריטים שצריך לרכוש ויצרתי mood board נפרד עבור כל חלל שעזר לי להמחיש ולהגדיר את הצבעוניות והחומריות שתוכננו עבור כל חלל".
בכניסה לבית תכננה גנס עבור בני המשפחה פריט נגרות בצורת L הפוכה עשוי עץ מלא וחזיתות צבועות בתנור בגוון שחור גרפיט. חלקו הגבוה משמש כארון בגדים והנמוך כספסל ישיבה ואזור לאחסון תיקי הילדים. המנורה והמראה מעוגלת עשויים ברזל ומכניסות ממד חומר נוסף לאזור.
על אף שמעטפת הבית המקורית ותכנון החללים היו מצוינים, את המטבח החליטו בני הזוג להחליף מכיוון שלא ענה על צרכיהם כמשפחה. "חשוב היה להם לייצר כמה שיותר שטחי אחסון ומקומות ישיבה לכולם", משחזרת גנס. "לטובת העניין תכננתי עבורם דלפק אכילה כחלק מאי שמחובר לאחד הקירות מה שאפשר זרימה טובה והותיר את המטבח כמה שיותר פתוח לכיוון החלל הציבורי. על מנת "לחמם" מעט את הצבעוניות הבהירה הדלפק עשוי מעץ אלון לו צורפו כיסאות עץ שחורים שמאזנים את הצבע הלבן. בתוך כך שילבתי בו גם כלים אתניים צבעוניים ואת מרפסת הדק שמיועדת לארוחות הבוקר אבזרתי בכיסאות ביסטרו קלילים בגוון צהוב שמוסיפים גם הם חיות וצבע לאזור כולו".
במרכז פינת האוכל ניצב פינת אוכל גדולה במיוחד (3/1.1 מ') עשויה עץ מלא שיכולה לכלול ברווחה 12 סועדים. גנס בחרה לשדך להם כיסאות עץ צבעוניים שמקלילים את החלל ומקנים לו מראה UP TO DADE. מאחר ותקרת החלל אינה גבוהה במיוחד בחרה גנס לעטר אותה במנורת Petite friture אוורירית בגוון ברונזה.
אחד האלמנטים הבולטים בסלון היא ספרית הברזל אותה תכננה המעצבת עם מעצב הרהיטים אריק בן שמחון, בהתאם לפרופורציות וצרכי החלל. "חשוב היה לנו ליצור אלמנט מרשים עם נוכחות אך בד בבד שיראה מודרני, קליל יחסית ולא עמוס. מערכת הישיבה מורכבת מספת עור בגוון חום כהה (ונגה) שלושה שולחנות ברזל אווריריים בגדלים שונים וממול שני כיסאות מרופדים בד בגוון חרדל. השטיח בסגנון ברבר מרוקאי והכריות הצבעוניות מייצרים מפגש בין דוגמאות אתניות וגיאומטריות- תפיסות עיצוב שונות שיוצרות יחד מראה הרמוני ומגובש".
חדר המשפחה המזמין ממוקם בקומת הביניים ועוצב בסגנון ייחודי שמתאים לאז, היום וגם מחר. למעטפת הנקייה והמודרנית יצקנו משחקי רטרו ותמונות ילדות מתחילת המאה שעברה- עוגנים שמעלים חיוך ושמחה. שידת הטלוויזיה והכוורת שמעליה נרכשו באיקאה ומעל שטיח בדוגמה גיאומטרית בגווני שחור/לבן ניצבים שלושה שולחנות עגולים בסגנון נורדי של מותג אירופאי נחשק.
במרכז חדר השינה של בני הזוג ניצבת מיטת קינג סייז מפנקת מרופד עור כהה. על מנת לרכך ולהקליל את האווירה בחרה גנס למקם תחתי שטיח עם דוגמאות גאומטריות צבעוניות ומשני צידיה שידות בהירות בעלות חזית תלת ממדית גיאומטרית. בכדי לחמם את החלל יצרה עבורם מדפים עשויים עץ אלון טבעי.
חדרי הילדים הולבשו בפרטי נגרות מעץ קלילים עם נגיעות צבע ואביזרי ברזל וחוטי מתכת אווריריים. כל ידל זכה לחלל שמאפיין אותו ואת תחביביו וכן את הצבעוניות המועדפת עליו.