מעצב הרהיטים שיוצר פסלים שימושיים
כבר למעלה מעשרים שנה מספק מעצב הרהיטים יפרח בן צבי פרספקטיבה אחרת בנוף העיצוב המקומי. הוא ידוע כמי שמצליח לתכנן פריטים בעלי אמירה עיצובית חדה וארכיטקטונית, שנראים כפסלים שימושיים, ובניגוד לרבים אחרים הוא בחר במודע לפרוץ את גבולות תל-אביב וליצור דווקא בסביבה הפסטורלית של רמת השרון. סיפורו של מעצב שמסרב ללכת עם הזרם.
האווירה האופפת את שביל הגישה לסטודיו של מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מזכירה יותר איזור מגורים. ככל שמתקדמים, התחושה גוברת ומתעצמת כשנחשפים לחלל רחב הידיים המציג תמונת עיצוב אוניברסלית שמייצגת חללי מגורים אמתיים. לאורך השנים הוא בוחר במודע להתנער מניואנסים מסחריים ויוצר עבור המבקרים במקום חווית מגורים המקבילה, עד כמה שניתן, לזו שיוכלו ליצור עבור עצמם בבית.
יחד עם אחיו דוד, שותפו לעשייה ולדרך, הוא יוצר כבר מעל לעשרים שנה עיצובים דומיננטיים וסילואטות פיסוליות ומונומנטליות, והוא אינו חושש להשתמש בחומרים בעלי אמירה כמו מתכות שונות, אבן צפחה, בדי ריפוד עשירים ושילובים מפתיעים בין עץ, אדני רכבת משוחזרים, ברזל ועורות. הוא מאמין ביצירת חוויה וויזואלית קונספטואלית כללית ולצד פרטי הריהוט מוצגות יצירות אמנות בשלל סגנונות, מהמודרני ועד האבסטרקטי, שמאפשרות למתבונן בחלל לשאוב רעיונות לבניית חלל הוליסטי.
מלימודי האדריכלות לעיצוב וייצור רהיטים
כבר בשנה האחרונה ללימודי האדריכלות קיבל יפרח הצעה מפתה לשותפות, ומשם הדרך לעיצוב וייצור קולקציית רהיטים ראשונה הייתה קצרה. בן צבי מגדיר את עצמו כהוגה רעיונות אשר יודע להביאם לידי מימוש טכני. הוא לא איש של סיסמאות, אלא של עשייה יצירה ואינטואיציה, ומעל הכל מקפיד לשמור על שיח בגובה העיניים, וכך הוא מצליח להמשיך לחדש ולהביא בשורה מרעננת, גם לאחר 25 שנים בתחום. ברבות השנים, הצליח הסטודיו ליצור שפה וטביעת אצבע ייחודית. את החזון העיצובי הוא מצליח לתרגם לכדי מוצר ייחודי אך עם זאת פונקציונאלי, המשתלב בסביבה הביתית ולא נותר כפיל לבן בחלל. על אף ששמו הולך לפניו כבר שנים רבות בתחום, יפרח לא מתעניין בייצור מאסות גדולות והתרחבות למדינות נוספות, אלא להפך, מבקש לשמר את מערכת היחסים האישית עם הלקוח, את הירידה לפרטים והתהליך העיצובי של בניית המוצרים. לדבריו, אין תחליף לרגע הזה בו מתקבל הרעיון הראשוני אשר מתווה את תהליך העיצוב כולו.
איך היית מגדיר את העיצוב שלך?
"חשיבה יוצאת מהקופסא אשר מתייחסת לרהיט לא במימד אחד אלא בארבעה מימדים, ויוצרת פסלים שימושיים המייצרים דו-שיח בין ניגודים. הרהיטים שלי יוצרים מתח וחיבור בין צורות, חומרים ומרקמים. התפיסה העיצובית שלי כולה מגיעה מראייה פיסולית ואני מקפיד לעצב רהיטים שהם מאסטר פיס ואינם דומים לשום דבר אחר. העבודות שלי הן מאוד אינטואיטיביות ושומרות על ניקיון עיצובי וצורני. מבחינת חומריות אני עושה שימוש רב במתכת, חומר המעביר בי תחושה של פשטות וראשוניות, ואני דוגל בפשטות גם בחיי היומיום."
מה הם מקורות ההשראה שלך?
"האמן שהכי השפיע עלי הוא האמן הישראלי המצליח רון ארד, אשר עושה שימוש בחומרים מעניינים ובמיוחד במתכת, החומר המועדף עלי באופן אישי. ארד קורץ כל הזמן לכיוון הפיסוליות ולא הולך לכיוון המובן מאליו, הוא מקפיד לחשוב מחוץ לקופסא וכך אני תופס גם את עצמי כמעצב וכאדם בכלל. גם תערוכת הרהיטים השנתית במילאנו היא מקור השראה גדול עבורי אותה אני מכנה "מסאג' למוח" היות והיא ממלאת אותי וגורמת לי לחשוב, בנוסף לאלו, הלקוחות שלי, לרבות הלקוחות הוותיקים שלי אותם אני מלווה בעיצוב הבית מזה שנים, מהווים מקור השראה גדול עבורי"