מבלי להפחית ממעמדו של הסגנון המינימליסטי שמוסיף לככב, בעיצומה של 2019 ניכרת מגמה שרק הולכת ומתגברת ומציגה קונספט עשיר מלא בפרטים, צבעים, טקסטורות וחומרים שביחד יוצרים חלל מושלם והרמוני. תכירו את ה-LESS IS BORE, סגנון שמוכיח שפחות, זה לגמרי משעמם…
חובבי העיצוב בישראל נתפסים כמעריצי שני סיגנונות עיצוב קונספטואלים מרכזיים ומובהקים: הראשון הוא הקו הכפרי המוכר ואהוב שתפקידו לייצר אווירה חמימה, משפחתית ומזמינה ומולו ניצב בגאון הקו המודרני המנימליסטי. בשני המקרים, התפיסה הרווחת בקרב הקהל הרחב ואחוז לא מבוטל מציבור המעצבים היא שעיצוב, בכל סגנון שהוא, ראוי להיות נקי ומעודן, דהיינו- Less is More.
המלצתם של גדולי המעצבים ומותגי העל בתחום עיצוב הבית היתה עד לא מזמן לייצר חללים המייצרים אווירה של רוגע ולא בכדי, העולם המודרני האינטנסיבי והתובעני יוצר לא פעם גודש של פרטים של אירועים ופרטים שצריך לזכור אל מול לחץ והתמודדויות יום יומיות כך שמן הראוי הוא שלפחות כשנגיע הביתה נחזור למפלט שקט ומהוקצע שישרה בנו אווירה של רוגע.
אין ספק שהעבר הציב בפנינו תקריות עיצוביות שבמקרים רבים יצר תחושה של מועקה ומחנק בשל שימוש לא נכון ולעיתים מופרז בריהוט, אקססוריז לא מתאימים או רבים מידי. על פי מחקרים שבוצעו דווקא בחללי משרדים הוכיחו כי אותם חללים גדושים יצרו לרוב תחושת אי נוחות ואף גרמו לאובדן הריכוז .
בשנים האחרונות אנו ערים למעין רנסאנס לקונספט העיצובי הגורס כי ריבוי אלמנטים בחלל המגובשים בצורה נכונה ומושכלת יכולים לייצר עיצובים מופלאים וחד פעמים. ההפך הגמור מהעיצוב המודרני המוכר שבמקרים רבים הפך כבר לגנרי. זרם החדשני והמרענן נרשם בקרב מותגי עיצוב בינלאומיים כדבר הגדול הבא והמגמה ניכרת בפריטים שעתידים שכבר מציפים את השוק בעיצובים צבעוניים, מחומרים שונים והמון טקסטורות וחומרים מיוחדים.
הסגנון נאמן למעשה לכל סגנונות וזרמי העיצוב ומטרת העל היא להשכיל ולשלב בינהם. בניגוד לעיצובי העבר הגרנדיוזים, העשירים והמוגזמים, בהחלט ניתן לומר שהקו העכשוי מהווה מראה מעודן ומתוחכם שמספק את הסחורה בחללים שלא מפחדים לשדר עוצמה וחדשנות, חלל שמחד רווי צורות, פריטים, צבעים וסגנונות ומאידך, ניכר כי הושקעה בו מחשבה רבה עד רמת הדיטיילים והוא אכן עמוס, אך בעיקר עמוס בטוב טעם.
סגנון ה- LESS IS BORE מתאפיין במגוון עצום של ורסיות ואפשרויות בחירה. הכל מותר למעשה והחוק היחיד כשניגשים לעצב חלל שכזה הוא שלמעשה אין חוק. שילוב אלמנטים שבמקרים אחרים היו זרים אחד לשני מוצאים עצמם בחלל העשיר משוחחים באותה שפה וחיים בהרמוניה. חלל זה יהיה עמוס רבדים ושכבות ברוב המקרים, עם שילובים של חומרים כביכול מנוגדים- חמים/קרים, טבעיים/תעשייתיים שביחד יוצרים מראה שקשה להתעלם ממנו. דרך נוספת להעשיר את החלל היא דווקא לבחור בקשת צרה יחסית של חומרים אך להשתמש בהם באופן רפיטטיבי כשהמכלול כולו נראה הטרוגני כי כל אחד מהפריטים הוא בעל גימור שונה.
על אף השילובים שבקלות היו יכולים להפוך בעיני הקהל הרחב כעמוסים ומעייפים, הוכיחו ששילוב נכון ובמאסות נכונות יכולים לייצר מראה מרהיב וחד פעמי שלא יסולע בפז. בעלי המלאכה של אותם ימים הקפידו לעבוד בתמהיל נכון של מונמנטים, פיתוחים ומאזן מדוייק של פריטים חמים וקרים. כל אלה יצרו חלל עשיר מאוד ועם זאת אלגנטי ומעורר התפעלות. בראייה המודרנית, הסגנון העשיר יכול לבוא לידי ביטוי גם בהוספת מונומנטים כדוגמת רהיטים בעלי גימור מיוחד, המשלבים מספר חומרי יסוד או צבעוניות עזה. כל אלה עתידים לייצר חלל עשיר אך עם זאת מוקפד ונאמן לצרכים של ימנו אנו.
הפתיחות שהביאה איתה הקידמה והחשיפה גורמת לרבים מאותם אנשים לשאוף וליצור חללים השואבים השרה מסגנונות מאתגרים ומסקרנים. הסגנון העשיר תופס תאוצה, אך בניגוד לתפיסה הגורסת כי סגנון עשיר צריך ואמור להיות עמוס ורווי בפרטים, הרציונל כיום הוא לייצר חלל מרווח ומאוורר שמשלב פריטים המייצרים תחושת עומק, תלת מימד ו"התנגשות" של טקסטורות, חומרים וצבעים המייצרים בסופו של דבר הרמוניה מושלמת. עושר החלל לאו דווקא נקבע על פי כמות הפריטים בו אלא דווקא בשילוב נכון של גימורים ודוגמאות, שילוב פטרנים מעולמות הגיאומטריה, לצד אלמנטים אמורפיים המייצרים חוויה חושית ותחושת תלת מימד בחלל, בחירה בסוגי בדים עשירים כדוגמת משי, לבד וכיוב. וכמו בסגנון ה- LESS IS BORE, אין דבר כזה שאין דבר כזה.