כל מה שקרה בסלון (ומחוצה לו)
תערוכת העיצוב SALONE DEL MOBILE, שנחתמה בשבוע שעבר במילאנו, היתה צבעונית, ססגונית ומגוונת במיוחד. בה, וברחבי העיר שלבשה כמידי שנה חג, הציגו המותגים, היצרנים ומעצבי העל שלל פתרונות מודולרים מדליקים, יישומים שונים ויחודיים של חומרים טבעים (ומלאכותיים במראה טבעי) וכן מגוון פירטי עם שמסמלים חזרה לסגנון הרטרו א-לה .70'sמעצבת הפנים שלומית זלדמן חזרה עמוסת חוויות ותובנות- כך עתיד להראות תחום עיצוב הבית בשנה הקרובה.
כמידי שנה, מארגניה של SALONE DEL MOBILE , התערוכה שנחשבת לגדולה ולחשובה בעולם, הציעו לקהל של 350 אלף המבקרים בכמות נדירה של תכנים, תערוכות, מייצגים ואירועים. עם זאת, אלה שביקרו בה בעבר, ויותר מפעם אחת, מציינים כי התכנים המעניינים באמת מוצגים בכלל מחוץ לה, ברחבי העיר עצמה, שנחשבת לאחת מבירות העיצוב הגדולות בעולם.
חשוב להבין שמי שמגיע לתערוכה כדי לראות רהיטים יכול להסתפק בלעשות זאת מהמחשב הביתי. רבים מהביתנים בתערוכה מתמקדים במיצגים קונספטואלים ובאספקטים פילוסופיים ופחות בפרקטיקה ועם זאת, מצליחים להמחיש את האבולוציה שחווה התחום בשנים האחרונות. מהות השבוע הזה הוא להיפתח, לשאוב השראות ולהנות מהיצירתיות המטורפת שמציפה את התערוכה ובתוך כך את העיר כולה. זהו שבוע שלוקח אותנו לקצה ולוקח עוד זמן אחריו לעבד את הנתונים ולהטמיע אותם בפרקטיקה היום יומית. בשבוע המסחרר הזה הוא לוקחים חלק בחגיגה, לצד החברות והמותגים בעיצוב הפנים ,גם מותגי האופנה הגדולים (כמו Louis Vuitton ו-Bvlagri), מותגי טכנולוגיה (כמו (Sony ומותגי הרכב (כמו Peugeot , Lexus) עם מיצגים אמנותיים מסקרנים שמציגים את יכולותיהם.
המלצה חמה לאלו שמתכננים לבקר בשנה הבאה: הקצו לתערוכה עצמה (ב- Fiera Milano) יום אחד, לא לפני שעשיתם שעורי בית ותכננתם במדויק בביתנים של אילו חברות ומותגים מעניין אתכם לבקר. מאחר שמדובר למעשה ב-Design Week וכל העיר לובשת חג, אל תוותרו על ביקור בשני רבעים נוספים של העיר- Brera ו-Tortona בהם מרוכזים מרבית המותגים המובילים בתחום ובימי התערוכה מוצגים בהם שלל מיצגים ותערוכות שאסור לפספס.
אז כאמור, חדשנות לשמה לא ממש היתה שם אך לא מעט מהמציגים הצליחו להפתיע בחשיבה יצירתית אל מחוץ לקופסה ובנוסף אפשר היה לזהות ולאפיין מגמות גלובליות שעתידות להשפיע על תפיסת העיצוב בשנה הבאה. ממש כמו באופנה, בה מזהים טרנד וכל היצרנים הגדולים מתיישרים על פיו, כך גם בזירת עיצוב הפנים ניתן לזהות מגמות שעוברות כחוט השנים ומיטב השמות הגדולים פועלים ויוצרים על פיהן.
בשנים האחרונות לדוגמה אנחנו רואים התעוררות בכל הקשור לנושא הצבע ולטקסטורות ואחרי שנים בהן שלטו הצבעים המונוכרומטיים והתקשטורות השטוחות, בשנים האחרונות אנחנו מזהים אקט של תעוזה וחזרה לצבעוניות מגוונת ודרמטית וכן חומרים במרקמים שונים ומגוונים שמוסיפים מימד של עושר בחלל.
השנה רבים ממעצבי העל חשפו מיצגים על טהרת מוצרים רקומים, ארוגים וסרוגים בצבעוניות הלהיבה ומעוררת. המעצבת פאולה לנטי השיקה קולקציה שמיישמת אריגה וקליעה באופנים שונים, החל משטיחים ארוגים בדוגמת טלאים, כיסאות פלסטיק לסביבת החוץ במרכזם מוטיב ארוג ומוצרים ארוגים מחוטי ברזל מדוקקים וחבלים ממוחזרים, אלמנטים שמאפיינים את חתימת ידה של המעצבת. רון ארד יצא גם הוא בקולקציית ריהוט שמורכבת מטוויה של חוטי פלסטיק על גבי קונסטרוקצית ברזל בתנועתיות זורמת ודינמית בצבעוניות עזה של אדום, כחול וירוק.
המותג MISSONI, שידוע בצבעוניות ובפאטרנים הייחודיים, לקח את הנושא צעד קדימה ויצר חלל על פני סטנדרטי בו כל המוצרים סרוגים- החל מהכיסאות דרך האופניים ועד הסושי. זוהי למשל דוגמה חיה לקונספט התערוכה- המטרה היא לא לקחת את המוצרים וליישם אותם פשוטם כמשמעם בבית אלא לבטא באפן מובהק קו מסויים- במקרה הזה נועז וצבעוני שבמינונים הנכונים וביישום הנכון ניתן ליישם גם במרחב הפרטי.
אבל שלא תטעו, נראה כי הצבעוניות המונוכרומטית כאן כדי להישאר. בביתנים של מרבית המותגים הפלטה המונוכרומטית מוסיפה לשלוט פשוט כי היא TIMELESS בכל תחום שהוא ועם זה כנראה אי אפשר. לצידם בלטו צבעי הניוד וירוק פיסטוק בהיר שמשמשים כהדגשים ומרעננים במעט את הסכמה.
ועוד בנצחי: האבנים הטבעיות והשיש שבשנים האחרונות הפכו למוצר שהוא הרבה מעבר למשטח. הם משמשים כיום לחיפוי מגרות, שידות וכיוב' ולצידם חומרים כמו LAMINAM ו-SUPER MARBLE שמשמשים לאותה מטרה רק שהם חומרים תעשיתיים מה שהופך אותם לעמידים וקלים בהרבה לתחזוקה. זאת ועוד, נראו גם הרבה רהיטים שחופו טיח דמוי בטון, פתרון מצויין לחובבי המראה המנימליסטי והתעשייתי.
כמידי שנתיים, השנה התמקדה התערוכה בתאורה והציגה שלל גופי תאורה מודולריים ניידים הניתנים להטענה בהם גופי תאורה עשויים חישוקים שניתן לשלוף אחד ולמקם במקום אחר, גופי תאורה יחידים ומנימליסטים שניתן לקחת ולאגד עם גופי תאורה אינדיווידואליים נוספים וליצור מנורה מונומנטלית ועוצמתית ונוספים.
סטודיו ELEMENTAL יצר עבור ענקית התאורה ARTEMIDE בחרו לראשונה גוף תאורה המבוסס על אלקטרוניקה ולא, כנהוג, על הולכה חשמלית. בראייתם תחום התאורה כולו יפנה בעתיד הקרוב לכיוון זה. הפוטנציאל הייחודי של טכנולוגיית הארה זאת טמון ביכולתה לשאת מידע ולאפשר אינטראקציה שונה מזו שהכרנו, מנורת ה- Huara שהוצגה מופעלת באופן אינטואיטיבי על ידי מישוש ומגע. בצורתה היא מזכירה כוכב גלקטי דינמי תלת מימדי, המשתנה בהתאם למיקומו ביחס לכדור הארץ. ביסודה היא שחורה וכהה לגמרי אך על ידי מגע חלקיה הופכים בהירים ודרכם פורצת אלומת האור. המראה משתנה בהתאם לחלקים בהם נגעה יד אדם וכך ניתן ליצור שלל עיצובים יצירתיים ומפתיעים.
גם בתחום הכלים הסניטרים החליטו המעצבים לצאת קצת מחוץ לקופסה. את יחידות הכיורים העגולים והמלבניים מחליפות יחידות TOTAL LOOK מעוצבות הכוללות את משטח הכיור, הכיור עצמו, חיפוי הקיר ואפילו המראות, כולם מדברים באותה שפה ויזואלית. הרעיון הוא מעל לכל לצאת מהמודולים המוכרים ולרענן את התחום. קשה אגב להתעלם מהצורניות שמתקבלת שיש בה טאץ' רטרו מובהק- חזרה לסילואטות שאנחנו מכירים מהסבנטיז.